Träningsdagar/Standardpass

HLK-92 tränar tillsammans tre gånger i veckan. Nästan alla träningspass utgår från parkeringen vid Pålsjö skog (Krematoriet).

Tisdagar kl. 18:00distansträning. Vi springer tillsammans i ca 5:15min/km-fart. Det förekommer ibland fartökningar. Rundorna brukar vara mellan 10 och 12 km långa.
Torsdagar kl. 18:00kvalitetsträning. Intervaller, backträning, fartlek – är typer på olika löppass som vi springer på torsdagar. Alla springer i sitt eget tempo under själva intervallerna och sedan samlas vi under vilan.
Söndagar kl. 10:00långdistans. Långpass, vi håller ihop och springer allt från 17 till 30+km. Farten anpassas efter deltagarna men normalt sett delar vi upp oss i två grupper där den ena brukar springa kring 5:40 min/km och den andra 5:00 min/km.

Träningsschemat för aktuell månad med vad som gäller för varje pass hittar du under ”Kommande Händelser” i högerkolumnen (där kan du också välja att importera schemat till din egen kalender) och på sidan Träning : Träningsscheman. De brukar komma ut i god tid före månadsskiftet. Är man medlem i Funbeat så finns det en möjlighet att få in alla månadens pass i sin kalender där.

Det kan vara bra att veta vissa rundor som vi ofta springer (klicka på länken för att se en karta):

Andra pass som tarvar en förklaring:

  • Coopertest: Ett standard konditionstest som kan utföras i två varianter där man springer så fort man kan. Antingen 3km och så jämför man sin tid mot förra gången eller 12 minuter och så jämför man hur långt man kom förra gången. Det står mer att läsa här.
  • Kinesen: Kinesiska muren är ett populärt namn för den del av landborgspromenaden som ligger mellan Dag Hammarskjölds väg och Magnus Paulins gata. Detta såklart på grund av den långa mur som kantar stigen där.

Välkommen att springa med oss!