Periodisering

Vi försöker hålla oss till följande struktur när vi planerar in träningen.

Generellt:
Löpskolning som ett inslag i varje kvalitetspass, året runt.
Inslag av styrka i samband med löppass. Förslagvis tisdagar.
Tre hårda veckor – en lugn vecka/månad. Förslagvis de tre första veckorna är hårda och den sista veckan lugn i varje månad.

MånadTräningstypInnehållSpecial
JanuariUppbyggnad - uthållighetHöjning av träningsmängd, tröskelpass, backträning lång, styrka, löpskolningCooper-test
FebruariUppbyggnad – fart Höjning av träningsmängd, tröskelpass, styrka, backträning lång, löpskolning, fartpass5km-test. 30-dagars utmaning
MarsSpecialträning Längre distans, långintervall, backträning, bålträningCooper-test
AprilTävling - formtoppningLätt nertrappning*, styrka, kortare intervaller, kort backe 5km-test, formtoppning
MajTävling Lätt nertrappning*, styrka, kortare intervaller
JuniÅterhämtningLugn distans, löpskolning, alternativ träning
JuliUppbyggnad Höjning av träningsmängd, tröskelpass, styrka, löpskolning30-dagars utmaning
AugustiSpecialträning Längre distans, långintervall, bålträning, tröskelpassCooper-test
SeptemberTävling Lätt nertrappning*, kortare intervaller 5km-test, formtoppning
OktoberTävlingLätt nertrappning*, kortare intervaller
NovemberÅterhämtningLugn distans, löpskolning, alternativ träning, styrka
DecemberBörjar trappa upp mängd och intensitetBlandat fart och lugn distans. Styrka. Komma igång efter november. För att klara av tung träningsperiod i jan – febCooper-test